Wydarzenia i nowości Konstrukcje       Publikacje       Producenci Dachy skośne       Publikacje       Producenci Dachy płaskie       Publikacje       Producenci Pokrycia dachowe       Pokrycia ceramiczne             Publikacje             Producenci       Pokrycia cementowe             Publikacje             Producenci       Pokrycia blaszane             Publikacje             Producenci       Papy             Publikacje             Producenci       Gonty bitumiczne             Publikacje             Producenci       Łupek             Publikacje             Producenci       Płyty dachowe             Publikacje             Producenci       Inne             Publikacje             Producenci Dachy zielone       Publikacje       Producenci Dachy odwrócone       Publikacje       Producenci Okno w dachu       Publikacje       Producenci Folie dachowe       Publikacje       Producenci Ocieplenia dachów skośnych       Publikacje       Producenci Ocieplenia dachów płaskich       Publikacje       Producenci Akcesoria dachowe       Publikacje       Producenci Kominy       Publikacje       Producenci Rynny i odwodnienia       Publikacje       Producenci Ochrona odgromowa       Publikacje       Producenci Renowacja       Publikacje       Producenci Chemia budowlana       Publikacje       Producenci Maszyny i narzędzia       Publikacje       Producenci Obróbki blacharskie       Publikacje       Producenci Poddasza       Publikacje       Producenci Wentylacja dachów       Publikacje       Producenci Dom energooszczędny       Publikacje       Producenci Proekologiczne budowanie       Publikacje       Producenci Instrukcje Poradnik       Publikacje       Producenci Dylematy Inne TV Dachy Forum szkół Dla dekarzy       Z życia PSD       Szkolenia Budownictwo w statystykach BHP na budowie Rzeczoznawcy Organizacje branżowe Targi Wydawnictwa Konkursy i szkolenia Kontakt

  Strona główna
 

 

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich

Nowy stan wiedzy na temat okien w Europie / Roto prezentuje wyniki reprezentatywnych badań dla kilku krajów europejskich / Niemcy, Wielka Brytania, Polska i Węgry ? porównanie / Głos użytkowników na wagę złota w działaniach marketingowych.

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich

Wymowne wyniki badań
Velbert/Leinfelden-Echterdingen - (rp) Najwyraźniej w całej Europie okna nie są mało ważnym produktem tyłu "low interest": w zakresie źródeł pozyskiwania informacji i kryteriów zakupowych priorytety użytkowników z różnych krajów znacznie różnią się między sobą. Pierwsze sukcesy dowodzą, że w oknach dopasowanych do funkcjonalności pomieszczeń tkwi duży potencjał rozwoju jakościowego i pozwalającego na zwiększenie rentowności. Tak podsumować można trzy główne tezy wyboru, jaki potwierdzili Europejczycy w badaniu przeprowadzonym z inicjatywy Roto Frank AG. Narzędziem była ankieta reprezentatywna dla mieszkańców kilku europejskich krajów powyżej 18 roku życia. Zgodnie z zapewnieniami prezesa zarządu, dr Eckharda Keilla, podczas prezentacji wyników badania podczas Trzeciej Konferencji Prasowej Technologii Okien i Drzwi firma zamierza kontynuować przyjętą strategię ustanawiania standardów dla branży.

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich

Już na targach ?fensterbau/frontale? 2008 koncern wzbudził zainteresowanie mediów i otoczenia rynkowego wynikami badania, którym objęto w pierwszym kroku tylko Niemcy. W kolejnym etapie rozszerzono badanie na trzy kraje. Wielka Brytania, Polska i Węgry są jednocześnie reprezentatywnymi przedstawicielami regionów Europy Zachodniej, Europy Północnej i Europy Południowej ? dr Keill uzasadnił selekcję krajów, w których przeprowadzono badanie. Co było szczególnie inspirujące w obecnym badaniu? Dzięki zastosowaniu identycznego zestawu pytań uzyskane wyniki można odnieść bezpośrednio do rezultatów badania, jakim objęto Niemcy. Odpowiedzialnością za realizację i koordynację telefonicznego badania przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września 2008 r., którym objęto w każdym z krajów ok. 1.000 osób powyżej 18 roku życia, obdarzono berliński instytut forsa.

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich
Dobre okna: o znaczeniu pierwszoplanowym
W pierwszym pytaniu chodziło o znaczenie dla użytkowników dobrych okien lub okien o wysokiej jakości. Wspólny dla wszystkich krajów wynik badania: wszędzie wysoka jakość okien ma znaczenie pierwszoplanowe. Zakres pozytywnych odpowiedzi na to pytanie "bardzo / raczej ważne" wahał się od 88 % (Wielka Brytania) do 95 % (Węgry). Tę ujednoliconą opinię reprezentują generalnie zarówno kobiety jak i mężczyźni, wszystkie grupy wiekowe i reprezentujący różny poziom wykształcenia. Wprost proporcjonalnie do wieku respondentów rośnie znaczenie dobrej jakości okien. Wniosek Roto: "Stereotyp, że okna stanowią w świadomości nabywców produkt o małym znaczeniu, nie znajduje pokrycia w europejskiej rzeczywistości i nie może być alibi dla producentów, którzy po macoszemu traktują działania marketingowe."

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich
Źródła informacji: co kraj to obyczaj
Posiadacze domów lub mieszkań lub je wynajmujący zapytani, gdzie w pierwszym rzędzie poszukiwaliby informacji przed zakupem nowych okien, bardzo się między sobą różnią w tej kwestii. O ile montażyści okien, jako jedno spośród 9 przedstawionych do wyboru źródeł, znaleźli się w Niemczech na pozycji drugiej, to w Polsce uplasowali się na samym końcu. Znajomi lub krewni wskazywani są przez Węgrów, Polaków i Brytyjczyków jako preferowane źródła wiedzy o oknach, w Niemczech jednak znajdują się oni dopiero na miejscu czwartym. Także znaczenie marketów budowlanych jako źródła informacji jest bardzo zróżnicowane. O ile w Niemczech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii przypisuje się im niewielką rolę, to w Polsce cieszą się one w tej kwestii dużym uznaniem.

Z drugiej strony widać jednak wiele wspólnego. Zgodnie z wynikami badania podobnie we wszystkich krajach tzw. "profesjonaliści", czyli "wyspecjalizowany handel" i "producenci okien" mimo różnych wartości procentowych, należą zawsze do czołówki rankingu. Generalnie Roto uzyskało potwierdzenie słuszności działań wspierających sprzedaż swoich partnerów handlowych, dopasowanych do specyfiki rynków, jak podkreślił prezes koncernu dr Keill podczas konferencji prasowej w Velbert.

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich
Kryteria zakupu: przeważają istotne różnice

Zarysowujący się już w kwestii źródeł informacji trend różnic preferencji w poszczególnych krajach rozciąga się zgodnie z wynikami badania także na te aspekty, do których Europejczycy przykładają wagę rozważając (ewentualny) zakup okien. Zgodnie z tym "korzystna cena" odgrywa na Węgrzech, w Polsce i w Wielkiej Brytanii znacznie ważniejszą rolę niż w Niemczech. Zwłaszcza dla Brytyjczyków zagadnienie "Bezpieczeństwa / antywłamaniowości" ma ponadprzeciętne znaczenie. Na uwagę zasługuje fakt, że w Polsce i w Wielkiej Brytanii prawie wszystkie spośród dziewięciu kryteriów otrzymały wysoki priorytet o wadze od 80 % do 90 %. Nawet plasujący się najniżej wśród kryteriów "Design" uzyskał w obydwu krajach dość imponujące 70 % i 73 %. Natomiast na Węgrzech i w Niemczech zaobserwować można znacznie większe zróżnicowanie wagi kryteriów.

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich
Czy Europejczycy nie wykazują żadnych podobieństw, jeśli chodzi o zakup nowych okien? W tej kwestii dr Keill zwrócił uwagę na to, że "trwałość", "wysoka jakość" i "energooszczędność" są bez wyjątku kryteriami rozstrzygającymi. W jego opinii konsekwencja i spójność tego bloku ankiety oznaczają słuszność obranej drogi marketingowej: "Indywidualne rozłożenie akcentów argumentacji wywołuje najszybciej w połączeniu z ujednoliconym głównym przekazem pożądane bodźce zakupowe u potencjalnych klientów." Nie ulega oczywiście wątpliwości, że wymogi kupujących spełniać musi sam produkt, do którego Roto jako dostawca komponentów dostarcza "inteligentne, pozwalające producentom okien na odróżnienie się od konkurencji okucia".

 - Stan wiedzy o oknach dachowych na przykładzie kilku krajów europejskich
Okna w zgodzie z funkcjonalnością wnętrza: to dopiero początek drogi

Dzięki aktywnym działaniom promocyjnym producent okuć niejako utorował drogę do świadomości potencjalnych odbiorców swej młodej jeszcze domenie działalności "Okna w zgodzie z funkcjonalnością wnętrza". Dotyczy to w zasadzie wszystkich objętych badaniem krajów. Wyniki ankiety potwierdzają pierwsze sukcesy konsekwentnej strategii różnicowania, która świadomie dystansuje się od monotematycznego argumentu, jakim w ostatnich latach była "Oszczędność energii".

Mianem "szczególnie pozytywnego" dr Keill określił aktualny stan rzeczy w Polsce. W Polsce, jak wynika z badania, już 30% społeczeństwa uważa możliwość dopasowania funkcjonalności okna do specyfiki pomieszczenia jako "bardzo" lub "raczej ważną". W pozostałych krajach udział ten waha się dzisiaj między 10 % i 16 %.

Pewne jest jednak, że w dziedzinie indywidualnie dobranych okien, czyli dopasowanych do funkcjonalności wnętrza, także w innych krajach europejskich tkwi znaczny, zarówno jakościowy jak i dochodowy, potencjał. Są one zatem opłacalnym segmentem rynku zarówno dla dilerów okien, jak i producentów działających w czterech krajach, w których przeprowadzono ankietę.

Gotowość, by za dodatkowe korzyści zapłacić więcej: Polacy zdecydowanie na czele
Czy inwestorzy doceniają wartość dodaną indywidualnych rozwiązań okien dopasowanych do funkcjonalności wnętrza? Zapytani o to wprost, właśnie Polacy dowiedli swojej wyjątkowej indywidualności. Zgodnie z wynikami badania już dziś 35 % społeczeństwa byłaby gotowa sięgnąć głębiej do kieszeni, żeby zapłacić za dodatkowe korzyści funkcjonalne okien. Jednak także odpowiednie dane w pozostałych krajach, które sięgają od 11 % (Węgry) do 17 % (Wielka Brytania), Roto ocenia jako "zadowalająco pomyślne i rozwojowe". Nie ulega wątpliwości, że zapał inwestycyjny konsumentów rośnie wraz ze wzrostem jakości informacji. Z tego faktu wynika podstawowe zadanie zarówno dla branży jak i każdej aktywnej w niej firmy.

Wymiana okien: w Niemczech okna są najstarsze
Na zakończenie respondenci proszeni byli o informację o tym, kiedy w ich domach ostatnio wymieniono okna. Zaskakujące i godne uwagi jest to, że w Niemczech jest zdecydowanie najwyższy odsetek (36 %) okien starszych niż 10 lat. Tutaj zatem liczyć się należy z największym potencjałem popytu renowacyjnego. Zgodnie z wynikami badania "najmłodszą" generację okien mają Polacy; 64 % okien wymieniono dopiero w ostatnich pięciu latach.

Wielce wymowne dla tego punktu ankiety były także "mroczne liczby" na Węgrzech (29 %), w Wielkiej Brytanii (15 %) i w Niemczech (14 %), które wynikają z podawanych na to pytanie odpowiedzi "nie wiem / brak danych". Dr Keill przypuszcza, że kryją się za tymi liczbami "okienni staruszkowie".
Ponadto Roto jest zdania, że w związku z dynamicznym polepszeniem rozwiązań technicznych i jakości, właściwie wszystkie okna starsze niż 10 lat należałoby wymienić.

Podsumowanie: lepsza znajomość europejskiego rynku
Wniosek opracowania obejmującego kilka rynków prezes zarządu Roto Frank AG streścił w 10 punktach.
1. We wszystkich czterech krajach wysoka jakość okien odgrywa pierwszoplanową rolę.
2. Obalony stereotyp, że okna stanowią w świadomości nabywców produkt o małym znaczeniu, także w ogólnoeuropejskiej rzeczywistości nie może stanowić alibi dla producentów, którzy po macoszemu traktują działania marketingowe.
3. W klasyfikacji różnorodnych źródeł informacji występuje niewiele "europejskich cech wspólnych".
4. Także w przypadku kryteriów zakupowych priorytety użytkowników z różnych krajów w pewnych obszarach znacznie się między sobą różnią.
5. Indywidualne rozłożenie akcentów argumentacji wywołuje najszybciej w połączeniu z ujednoliconym głównym przekazem pożądane bodźce zakupowe.
6. Pierwsze sukcesy dowodzą, że w oknach dopasowanych do funkcjonalności pomieszczeń tkwi duży potencjał rozwoju jakościowego i pozwalającego na zwiększenie rentowności.
7. Zanim na rynku przyjmie się jeszcze młoda, ale wiele obiecująca dziedzina okien dopasowanych do funkcjonalności pomieszczeń, wszyscy uczestnicy rynku będą musieli uzbroić się w cierpliwość.
8. Gotowość europejskich inwestorów zapłacenia za dodatkowe korzyści okien więcej pieniędzy rośnie proporcjonalnie do wzrostu jakości informacji.
9. Największy potencjał rynku okien na wymianę badanie stwierdza dla Niemiec, a najmniejszy dla Polski.
10. Dzięki najnowszej inicjatywie Roto partnerzy firmy i opinia publiczna uzyskują pogłębione informacje, ułatwiające orientację na rynku.

Foto: Roto
 
 
do góry



Nasze portale



Partnerzy

  Kontakt