Produkcja budowlano-montażowa w Polsce rośnie
Komentarz Marka Podeszwy, Koordynatora Działu Technicznego marki BRAAS
Kształtowanie się dynamiki budowlano-montażowej w latach 2010-2014. Źródło: GUS.
Pozytywne prognozy dla branży budowlanej ze stycznia tego roku zdają się potwierdzać. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego we wrześniu bieżącego roku dynamika produkcji budowlanej była o 5,6 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Po względnie trudnym 2013 roku branża budowlana złapała nieco oddechu i utrzymuje tempo wzrostu.
Dobre wyniki polskiej gospodarki
Perspektywy poprawy sytuacji w sektorze budowlanym widoczne już wiosną, pozwalały patrzeć optymistycznie w przyszłość. Cień na dotychczasowe prognozy ekspertów rzucała niestabilna sytuacja na światowych rynkach, połączona z „zadyszką” największych gospodarek europejskich – w tym niemieckiej, której PKB w II kwartale 2014 przekroczył ledwie 1,2 proc. Jednak Polska zdaje się utrzymywać dobre tempo wzrostu. W III kwartale br. wzrost polskiego PKB kształtował się na poziomie 3,3 proc. Optymistyczne nastroje widać również w branży budowlanej.
Wzrost produkcji budowlano-montażowej
Dynamika produkcji budowlano-montażowej – według danych GUS – była we wrześniu 2014 r. o ponad 5 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegło. Oznacza to również wzrost rzędu 19,8 proc. w porównaniu z sierpniem 2014 roku. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych, dane te kształtowały się na poziomie – odpowiednio 3,8 proc. i 2 proc.
Marek Podeszwa, Koordynator Działu Technicznego marki BRAAS
Niższy koszt budowy
Jednocześnie doszło do nieznacznego spadku cen materiałów budowlanych, jak pokazują statystyki Polskich Składów Budowlanych. W październiku 2014 roku łączny koszt materiałów do budowy domu o powierzchni 152 m2 – według szacunków PSB – wyniósł ponad 126 tys. złotych brutto. W porównaniu do września tego roku, ceny zanotowały zatem 0,1 proc. spadek. Ten niewielki spadek cen materiałów budowlanych raczej nie powinien dziwić. Warunki biznesowe w tym okresie nie należą do najłatwiejszych, jednak jak widać producenci materiałów budowlanych nie ulegają pokusie konkurowania wyłącznie ceną.
Świadomy inwestor
Duża konkurencja na rynku wymaga jednak konkurencyjnego podejścia, które nie oznacza jedynie obniżki cen produktu. – Obecnie wyraźnie widać na rynku tendencję wzrostu świadomości inwestorów. Coraz częściej wybierają oni rozwiązania systemowe od producentów stawiających przede wszystkim na jakość. Podobny trend widzimy w przypadku dachówek ceramicznych i betonowych, przy produkcji których wykorzystywane są nowoczesne technologie. To dzięki rozwojowi myśli technologicznej można zaoferować inwestorom produkt najwyższej jakości – trwały, a jednocześnie o bogatej gamie kształtów i kolorów, doskonale wpisujący się w różne gusta estetyczne – mówi Marek Podeszwa, Koordynator Działu Technicznego marki BRAAS.
|